Integrera Sitoo med Rule

Rule har en färdig integration med Sitoo som gör det enkelt att visa och spara kund- och orderdata i både Sitoo och Rule. Integrationen skapar möjlighet att sätta upp avancerade program för kommunikation kring kundklubbar, lojalitetsprogram, digital kvittokopia, marketing automation och mer. Ni kan sätta upp automationsflöden i Rule t.ex. Tack för ditt köp, Retention och Winback.

Integrationen är gratis att använda för Rules kunder och du kan själv aktivera den i några enkla steg.

Hur integreras Sitoo och Rule?

Inställningar i Rule

  1. Logga in i Rule och gå till sidan utvecklare https://app.rule.io/#/settings/developer
  2. Klicka på "Ny API-nyckel". API-nyckeln är en viktig säkerhetsuppgift, så behandla den varsamt, ungefär som ett lösenord.
  3. Klicka på "Kopiera". Nu har du API-nyckeln i din dators urklipp (urklippshanteraren), och nu är du klar i Rule!

Inställningar i Sitoo

  1. Logga in på er Sitoo backoffice. 
  2. Klicka sedan på Inställningar - Custom CRM (Bild 1). Om du inte ser detta menyval, hör av dig till info@sitoo.com så kan de hjälpa till att aktivera modulen.
  3. Sedan lägger ni in länken http://parser.rule.io/sitoo i rutan "API-URL". (Bild 2)
  4. Klistra in API-nyckeln från din dators urklipp (Mac cmd+v, Win ctrl+v) i rutan "API-Token". 
  5. Under rubriken "Registration of new contact" och "Update of contact" kontrollera att minst ett av fälten email och telefonummer är inställda som "Visas och kan redigeras" / "Shown and editable"
  6. Klicka "Save/Spara" i nedre högra hörnet (Bild 2), för att spara dina inställningar.

Nu är kopplingen aktiverad och du kan själv testa att lägga in en kund och order i Sitoo POS. Efter framgångsrikt genomfört köp kommer datan synas i Rule. Grupper och medlemsfält skapas automatiskt efter första slutförda köpet. Exempel på hur det kan se ut i Rule, ser du senare i den här artikeln, under rubriken "Vilken data visas i Rule?".

Nu är du klar med de viktigaste inställningarna i både Rule och Sitoo - bra jobbat!  


Vilka avancerade inställningar finns i Sitoo?

Nedan följer inställningar som inte är obligatoriska för att integrationen ska fungera, men som kan skapa ännu mer möjligheter för avancerat användande. 

OBS! De nya grupperna Sitoo-Address, Sitoo-Contact, Sitoo-Order är avsedda för att hanteras automatiskt mellan två datasystem. Vi rekommenderar inte att göra manuella uppdateringar av den datan. Skulle ni ändå göra det är det väldigt viktigt att använda exakt de datafält och format som redan används. Om felaktiga fält eller dataformat läggs in här kan det leda till att dessa kunder inte längre visas i Sitoo POS: 

Övriga inställningar och obligatoriska fält för registrering (bild 2)

Det ni fyller i som "search placeholder" är det butikspersonalen ser när de söker efter kunden i Sitoo POS. Telefon och email är sökbara i Rule, vi rekommenderar därför att ni skriver "Phone or email" eller "Telefon eller email".

Här kan ni välja obligatoriska fält för kunderna att lägga in. I Rule är det möjligt att söka fram, och spara personer med email och/eller mobiltelefon (inte t.ex. personnummer). Vi rekommenderar därför att inte kräva email eller telefon, utan låta kunden själv välja. 

Custom CRM (bild 3)

Registration of new contact - Under custom crm har ni möjlighet att välja den informationen ni vill att kunderna ska kunna ange, som sedan skickas till Rule som medlemsfält. Vi rekommenderar att hålla antalet fält litet, så registreringen går snabbt och smidigt i butiken, det kanske t.ex. räcker med email, mobiltelefon, förnamn, efternamn.

Update of contact - Här kan ni välja fält som går att uppdatera i efterhand av kunden eller er. Här är det möjligt att välja fler fält, så kunden kan lägga till mer data i efterhand, t.ex. adress och ålder, om så önskas.

Bild 1

Bild 2


Hur fungerar det i Sitoo POS?

Om ni klickar på Add customer så har ni möjligheten att lägga till en ny kund, eller söka upp en befintlig.

Ni har möjlighet att antingen söka via telefonnummer eller e-postadress (inte t.ex. personnummer).

En vanlig fråga är om möjligheten att söka på t.ex. email med enklare matchning så att man inte behöver skriva hela emailen exakt som den ska vara. Det är dock utifrån ett GDPR-perspektiv så att man måste skriva exakt värde för att få upp kunden. Vårt tips är då att i första hand be om mobilnummer, men att ge kunden möjlighet att registrera email i efterhand, om de vill.

Om kunden finns sen tidigare så dyker kundens kundkort upp som hämtas från Rule, och ni har möjlighet att se kontaktuppgifter och senaste köpen:

Om det är en ny kund, kommer det att se ut så här, om ni klickar på OK kommer kunden att kunna lägga in sina uppgifter. Dessa fält är också något ni ställer in innan på Sitoo backoffice beroende på vad för data ni vill ha in:

Exempel på kvitto:


Vilken data visas i Sitoo?

Efter ni aktiverat integrationen är systemet redo att ta emot nyregistrering av kunder i kassan. Efter nya kunder lagts till kan ni se deras kundkort och tidigare ordrar direkt i Sitoo POS (se bilder ovan).

Vill ni även se annan orderdata i Sitoo POS, som redan finns i Rule t.ex. från en e-handel, så är det också möjligt. Ert Rule-konto behöver i så fall konfigureras för detta, något som support@rule.se gärna guidar er vidare kring.


Vilken data visas i Rule?

Datan från Sitoo sparas som Medlemsfält / Custom fields, som visas på kundkortet i Rule (se bild). 

De sparas i grupperna "Sitoo-Address", "Sitoo-Contact" och "Sitoo-order".

Synka historiska ordrar från Sitoo till Rule 

När integrationen sätts upp så kommer nya ordrar från Sitoo till Rule, har du gamla ordrar i Sitoo som inte kommit över så kan vi synka dessa manuellt. För att göra det så måste du lägga Sitoo Inloggningsuppgifter under Inställning -> Integration -> "Sitoo" Lägg till Inloggningsuppgifter

När det är gjort meddela support@rule.se så hämtar vi historiska ordrar från Sitoo 


Importera in bonuscheckar

I Rule - Sitoo-integrationen kan du hantera bonuscheckar, för att använda sig av det importerar man en fil med prenumeranter och deras bonusdata och de kommer då att synas och kan användas i Sitoo POS. Om prenumeranten inte har en bonuscheck visas ingen bonuscheck i Sitoo POS, om bonuscheck finns ser det ut som på bilden nedan: 

Såhär ser bonuschecken ut inne i Sitoo POS 

Medlemsfältet som hanterar bonuscheckar är " Sitoo-Contact.bonuschecks" och är av typ JSON. alla datapunkter som finns i exemplet nedan är viktiga för att bonuscheckar ska fungera. När en bonuscheck används så skickar Sitoo tillbaka datum när bonusen används och hur mycket bonus som man har kvar.

Exempel på .xls- och .txt-filer för import:

https://drive.google.com/file/d/1vffbp5eVph6kP5LrgtkKhUaWahR8Wp73/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1cWFCpuzqmQbkbcZ5L1IJu8ge-6hDyUG2/view?usp=sharing


För mer information om hur ni sätter upp marketing automation-flöden klicka här.

När du är klar med dina inställningar, gör ett testanrop till Rule för alla dina flöden, då kommer du kunna se i ditt konto i Rule vilken data du får in och till vilken tagg.

Fastnade du på något steg? Kontakta oss på support@rule.se så hjälper vi dig gärna vidare!

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.