Winback flöde i Journey Builder

Hur du sätter upp ett Winback-flöde i Journey Builder

Bara för att en kund inte har handlat eller visat intresse för ditt företag på ett tag, betyder det inte att kunden är förlorad. Den tidigare kunden kan fortfarande vilja köpa din produkt eller tjänst, det handlar bara om att ge kunden en anledning att komma tillbaka, exempelvis med hjälp utav ett Winback-mail. I denna KB-artikel kommer vi visa dig steg för steg hur du sätter upp win-back flöden i Journey Builder.

Notera att allt du gör inne i Journey Builder Autosparas

Tillvägagångssätt

  1. När du är inne i Dashboard-vyn, klickar du på ikonen till vänster som är markerad, för att komma till Journey Builder
  2. I det högra hörnet ska du sedan klicka på "+ Ny Journey" 
  • Första stegen i din Journey
  1. Börja med att lägga till ditt "Sidhuvud" samt "Sidfot". Enkelt förklarat är det din "Header" och "Footer", alla mail du har inom denna Journey, behöver du endast lägga till header och footer här, och aldrig inne i mailbyggaren. 
  2. Fyll i vad du vill att denna Lane ska heta, eftersom denna Lane kommer att handla om Winback döper vi den till "Winback"

Ställ in rätt inställningar:

  1. Se till att "Trigger" är "Repeterande"
  2. Här ska du se till att "Dagligen" är valt

Efter att inställningarna är rätt, ska vi göra några till men inne i själva mailet.

  1. Klicka dig in på mailet 
  2. Fyll i din rubrik till detta mail
  3. Välj segment, det kan vara både en tagg eller ett segment. Om du är osäker på vad skillnaden är, läs mer här!
  4. Du kommer enkelt kunna söka på de segment du vill ha i detta specifika mail. Bra att veta är att du kan lägga till flera segment, både taggar och segment. Vill du förstå mer hur du kan dra nytta av segmentering kan du läsa mer om tips här!

Vi har en guide för hur du sätter upp det filter efter antal ordar i artikeln om Exempel på segment som heter "Segmentera på aktivitet"

Fyll i avsändare-detaljer

  1. Ändra om du vill ha ett unikt "Avsändare namn", annars ha kvar kontots standardnamn.
  2. Ändra om du vill ha ett unikt "Avsändare email", annars ha kvar kontots standardmail.
  3. Välj en "Rubrik" till mailet.
  4. Fyll i önskad "Pre header"
  5. Fyll i din "UTM campaign", om du är osäker vad det är, läs här!
  6. Fyll i din "UTM content", om du är osäker vad det är, läs här!

Nu börjar det roliga, bygga mailet!

  1. Under standardfältet, ser du alla olika "Widgets" som du alltid finns tillgängliga som du kan börja bygga ditt mail med.
  2. Dom Widgets du vill använda drar du upp till "Tillagda Widgets", i den ordningen du vill att de ska ligga i själva mailet.
  3. När du känner dig klar nöjd kan du förhandsgranska hur mailet kommer att se ut.

Nu går vi genom hur du fortsätter bygga på flera mail eller SMS i din Winback strategi

  1. "+" och "-" tecknet bestämmer du efter hur många dagar du vill att mailet ska triggas iväg
  2. För att fortsätta bygga på din Winback strategi, klickar du på "+" och välj om du vill lägga till fler mail eller SMS i detta flöde.
  3. I detta fall la vi till ett SMS, vilket syns tydligt på symbolen ovanför. Klicka in dig på SMSet

Bygg ditt SMS

  1. Välj segment, på samma sätt som i mailen.
  2. Fyll i namn, företag eller organisation
  3. Fyll i namn eller UTM campaign
  4. Här skriver du själva meddelandet
  • Notera att antal tecken per SMS inte får överskrida 160 st.

Vill du lära dig mer om tips och trix om SMS i Rule kan du göra det här!

Strukturera upp ordningen på utskicken

  1. Kom ihåg att precis som vid mailen, måste du fylla i efter hur många dagar du vill att SMSet ska triggas iväg.
  2. Om det är många dagar du vill att det ska skickas, behöver du inte endast klicka på "+" eller "-", du kan även skriva som i detta fall, "70".
  3. Som du ser lägger sig utskicken i ordningen efter antal dagar. Dubbelkolla att i detta fall, SMSet är ifyllt att det är aktivt.

Grattis! nu har du satt upp ett Winback-flöde. Du kan även fortsätta bygga på hur många mail och SMS du vill i detta flöde. 

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.