Exempel på Automationer

I den här artikeln kommer vi gå igenom olika typer av Automationer du kan sätta upp. 

Vi kommer att gå igenom följande:

  1. Steg 1 - hur du sätter upp en Automation
  2. Välkomstmail
  3. Grattis automation
  4. Digitale Geschenkkarten

1. Steg 1. 

  1. Klicka på "Dashboard"
  2. Och sen in på "Automation"

För att påbörja din automatisering, klicka på "Ny automation"

  1. Benennen Sie Ihren Automatisierungsablauf
  2. Välj vad du vill trigga iväg dina automationer på ,"Tagg" eller "Filter", om du är osäker vad skillnaden är, finns en enkel förklaring här!
  3. Välj trigger, i detta fall valde vi en "Tagg" som vi döpt till "Välkomstslinga"
  4. Här väljer du om vill påbörja ditt automationsflöde med "Mail" eller "SMS"

  1. Vi valde att börja med ett "Mail", då kommer du hamna i denna vyn för att välja vilken mall, "Custom Super Template" är en mall där alla block man kan tänka sig behöva finns. Dom blocken du inte behöver, kan du givetvis ta bort. Vill du veta mer om hur man bygger sina mail kan du göra dethär!
  2. Es gibt auch eine Bibliothek mit anderen Vorlagen, die Sie verwenden können

  1. Här skriver du i "Avsändaren", kan vara namn, företag eller organisation 
  2. Ange "Mailadress"
  3. Ange din "Rubrik"
  4. Wenn Sie Änderungen in Ihrer E-Mail vornehmen, sollten Sie diese immer speichern.
  5. Här hittar du "Bildbank" för att lägga till bilder i dina mail
  6. Om du vill byta din mailmall, klicka på "Ändra mall"
  7. Sie haben auch die Möglichkeit, alle Ihre E-Mails in der Vorschau anzuzeigen.

  1. Nachdem Sie Ihre E-Mail erstellt und gespeichert haben, werden Sie sehen, dass Ihre erste E-Mail in Ihrem Automatisierungs-Feed zu finden ist.
  2. Wie Sie an den beiden "2" sehen können, ist sie noch nicht aktiv, Sie brauchen sich also keine Sorgen zu machen, dass noch etwas gesendet wird.
  3. Här ser du olika ikoner, "redigera meddelande", "visa statistik", "schemaläggning" och "radera mailet"
  4. Danach können Sie Ihren Flow weiter ausbauen.

Denken Sie daran, jede E-Mail oder SMS nur in der Schleife einzustellen, je nachdem, wie viele Tage Sie etwas gesendet haben möchten

  1. Efter att du gjort klart ditt flöde så som du vill ha det, dubbelkolla så att allt i flödet är i bockat som "Aktiv"
  2. När du känner dig helt klar och vill att flödet ska börjas skicka iväg, bockar du även i "Aktiv" för hela det flödet, då flyttas det från "Inaktiva", till "Aktiva".

2. Välkomstslinga 

Följ hela steg 1 så har du ett "Välkomstbrev". Om du vill utöka denna automation till flera mail eller SMS, klicka då på "Lägg till mail" eller "Lägg till SMS".

När du skapat upp de mail du vill skickas. Se till att schemalägga detta då. Klicka på "Kugghjulet" för att "Redigera tidsinställningar för aktivitet".

Då kommer denna vy upp. Om du vill skicka det efter en dag efter att det första har skickats ut, fyller du i "1" där det står "0", där kan du självklart välja efter hur många dagar du vill samt lägga till "Timmar". Sedan klickar du på "Spara". 

Sedan är det bara att fortsätta bygga på hur många mail eller SMS du vill i denna slinga. Kom ihåg att tidsinställa och spara allt!

3. Grattis på födelsedagen Automation

  • Börja med att följa steg 1. 
  • Istället för att skapa ett Välkomstmail skapar du upp hur du vill att ditt "Grattis på födelsedagen" ska se ut. 
  • Välj en tagg som alla dina medlemmar ligger i. Är osäker vad taggar är kan du läsa mer om Taggar
  • När du ska schemalägga din automation gör du följande för att det ska skickas ut på på "Datum":
  1. Välj triggertyp till "Datum"
  2. Välj medlemsfält "Birthdate"
  3. Välj "är dagar sedan (årligen)
  4. Ha "0" här
  5. Bestäm vilken tid på dygnet du vill att det ska skickas ut
  6. Glöm inte att spara

Klart! Nu kommer dina kunder/medlemmar få ett födelsedagsutskick

4. Digitala presentkort 

Wenn Sie digitale Geschenkkarten erstellen, wählen Sie als Unternehmen, wie Ihre Geschenkkarten aussehen sollen, welcher Text in der Geschenkkarte enthalten sein soll und wie Sie sie an den Kunden liefern möchten. Ihre Kunden wiederum wählen frei, was sie einkaufen möchten, wann und an wen es geliefert werden soll, über welche Art der Lieferung. Der Rest des Prozesses kümmert sich um das automatisierte System in Rule. 

Wie richten Sie das ein? 

1. Erstellen Sie intern eine Liste mit eindeutigen Rabattcodes, die Kunden auf Ihrer Website verwenden können. Laden Sie dann die Datei mit den Rabattcodes in Regel hoch. Lesen Sie in unserem Leitfaden, wie Sie dies tun können Rabattkoder i Rule

2. Erstellen filter med regel för presentkortet som kunden har köpt. Detta kan skilja sig beroende på vilken e-handelsplattform man använder sig utav och hur Rule får in data av dessa, ex. så kan det vara via SKU alltså artikelnummer. 

3. Die E-Mail für die Geschenkkarten ist in einem automation ausgelöst durch den von Ihnen erstellten Filter. Sie erstellen die E-Mail für die Automatisierung so, wie Sie möchten, dass die Geschenkkarten für den Empfänger aussehen.

4. Sie fügen den Code für die Rabattcodes der E-Mail hinzu, die an Kunden gesendet wird. Im Folgenden finden Sie Beispiele, wie dies der E-Mail hinzugefügt werden kann:

Hat sie Ihre Frage beantwortet? Vielen Dank für das Feedback Beim Senden Ihres Feedbacks ist ein Problem aufgetreten. Versuchen Sie es später erneut.

Benötigen Sie mehr Hilfe? Kontaktieren SieUNSKontakt