Segmentera på aktivet i Journey Builder

I den här artikeln kommer vi gå igenom två nya medlemsfält som vi har släppt i Journey Builder. Nu kan du istället för att skapa upp segment, använda dom nya medlemsfälten "Creation date" och "Latest interaction" direkt när du ska välja trigger när du skapar dina flöden. Dessa fält kommer göra det enklare för dig att kunna se när dina kunder exempelvis signat upp och kommit in som en ny medlem, eller när dina medlemmar senast gjorde någon interaktion med dina utskick för att fånga upp dessa kunder som man håller på att tappa. 


Innan du börjar rekommenderar vi att du läser, om du är ny i den delen av plattformen, Journey Builder - Introduktion, och Journey Builder - Kom igång där vi kort går genom hur du navigerar dig inne i den delen av plattformen och hur Journey Builder fungerar.


Vi kommer gå igenom och ge exempel hur du kan använda dessa:


  1. Medlemsfält Creation date
  2. Medlemsfält Latest interaction


Medlemsfält Creation date


Creation date= när nya medlemmar kommer in till ditt Rule-konto


Med detta nya medlemsfält kommer du enkelt kunna skapa både mail och SMS-utskick till nya medlemmar eller prenumeranter som kommer in till ditt Rule-konto. Exempelvis ett välkomstmail eller en onboardingslinga. Tidigare behövde du skapa upp ett segment, men nu kan du kommunicera med dina nya kunder och välja trigger med två knapptryck! 


Nedan visar vi ett exempel hur vi själva har utnyttjat detta, i vårt konto:


  1. Gå in på Journey Builder
  2. Välj ett segment där du har de flesta av dina användare, som du vill kommunicera till!
  3. Klicka här så du kan välja 'Trigger'



  1. Välj 'Relativt datum'
  2. Sedan väljer du medlemsfältet 'Creation date' och sedan spara




Sedan klickar du på plus tecknet eller fyller i efter antal dagar du vill att utskicket ska göras. I detta fall vill vi att det skickas samma dag som en ny kund kommer så vi låter det vara på "0".


Notera att du inte kan använda ett negativt värde här, alltså minusdagar!



Klart! Sedan är det bara att bygga på hur många mail eller SMS-utskick du vill i detta flöde och välj efter antal dagar du vill att utskicken ska göras!


Medlemsfält Latest interaction


Latest interaction= när en medlem senast interagerade med dina utskick


Med detta nya medlemsfält kommer du enkelt kunna skapa upp utskick för att försöka winbacka dessa kunder som du håller på att förlora, eftersom dom inte har interagerat med er. Tidigare har du behövt skapa upp segment, men nu kan du kommunicera med de kunder som inte valt att öppna dina utskick med två knapptryck!


Nedan visar vi ett exempel hur vi själva har utnyttjat detta nya släpp i vårt konto


  1. Klicka på ikonen för att komma in i Journey-vyn
  2. Välj ett segment där du har dom flesta av dina medlemmar, som du vill kommunicera till!
  3. Klicka här så du kan välja din trigger



  1. Välj 'Relativt datum'
  2. Sedan väljer du medlemsfältet 'Latest interaction' och sedan spara



Sedan klickar du på plus tecknet eller fyller i efter antal dagar du vill att utskicket ska göras. I detta fall vill vi att det ska göras ett utskick efter 5, 14 och 20 dagar efter att våra kunder inte har interagerat med oss!


Notera att du inte kan använda ett negativt värde här, alltså minusdagar!




Klart! Sedan är det bara att bygga på hur många mail eller SMS-utskick du vill i detta flöde och välj efter antal dagar du vill att utskicken ska göras!


PS. Här kan du lära dig mer om segmentering i marknadsföring! 

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.