Taggar & Segment

I den här artikeln kommer vi att gå igenom vad "Taggar" och "Segment" är inne i Rule samt hur du sätter upp det inne i plattformen. 


Vi kommer att gå igenom:


  1. Vad är skillnaden på taggar och segment
  2.  Skapa tagg
  3. Skapa segment


Vad är skillnaden på taggar och segment


Tagg=Lista med medlemmar. När du laddar upp medlemmar i ditt Rule-konto, måste du lägga dem i en tagg. Exempelvis när du laddar ner en fil till din dator döper man den till något lämpligt för att förstå vad filen innehåller, det är samma sak i Rule när du laddar upp medlemmar i ditt konto och lägger dem i en tagg för att kategorisera vad det är för typ av lista. 


Segment=Dela upp dina kunder ytterligare. Med segment utgår man ifrån den data/information du har på dina kunder och medlemmar. Det är vanligtvis kunddata och information om dina kunder såsom namn, postnummer, ort, kundtyp, intresse m.m. och dessa benämns som medlemsfält.


Skapa tagg

  1. Klicka på "Medlemmar"
  2. Sedan på "Taggar"



Sedan på "+ Ny tagg" uppe i det högra hörnet



  1. Döp din "Tagg"
  2. Beskriv din "Tagg", detta är ej obligatoriskt, men vi rekommenderar att göra det för att ha tydlighet och struktur i kontot om ni exempelvis är fler som sitter i konto.
  3. Sedan kan ni importera in medlemmar till "Taggen"



Skapa segment


I detta exempel kommer vi visa hur man skapar ett segment för att få ut de medlemmar som inte öppnat den senaste kampanjen!


  1. Klicka "Medlemmar"
  2. Sedan på "Segment"



Sedan på "+ Nytt segment" uppe i det högra hörnet




  1. Döp ditt "Segment"
  2. Beskriv vad ditt segment ska göra, detta är ej obligatoriskt, men vi rekommenderar att göra det för tydlighet och struktur om ni exempelvis är flera som sitter inne i kontot.
  3. Välj vilka "Taggar" detta segment ska baseras på
  4. Välj "Vanligt segment" eller "Kombinerat segment", om du vill veta vad skillnaden är kan du läsa mer om det här!
  5. "Skapa"



Nu ska vi sätta upp reglerna för segmentet!


  1. Välj om du vill matcha "Alla" eller "Något". Alla=segmentet hämtar de värdena som överensstämmer med alla regler. Något=en eller någon regel måste matcha medlemmen för att hamna i segmentet.
  2. Välj ett fält, detta är en dropdown meny med olika valmöjligheter. I detta fall valde vi "Kampanj"
  3. Välj vilken/vilken kampanjer du vill segmentera på
  4. Välj "har/har inte"
  5. Välj "Öppnat mailet"
  6. Välj på hur många antal dagar
  7. Här kan du lägga till fler regler om du vill
  8. Klicka i om du vill ha med "Historisk data" eller inte. I detta fall behöver vi inte det
  9. Klicka "Spara och synka" när du är klar!


Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.