Exempel på segment

I denna artikel kommer vi att gå igenom olika exempel på hur du kan använda dig utav segment, så att du enkelt kan applicera det i din egen verksamhet, förutsatt att du har samma medlemsdata.


Till att börja med är det bra att ha koll på vad följande är:


  1. Hur skapar man ett segment?
  2. Vad är ett segment?
  3. Vad är ett medlemsfält?


Vi kommer att gå igenom:


  1. Segmentera händelser mellan olika datum
  2. Segmentera på aktivetet
  3. Segmentera på olika språk
  4. Segmentera på öppnad/klickad Kampanj, Automation eller Journey
  5. Segmentera på antal ordrar
  6. Segmentera efter beloppsgräns
  7. Segmentera på antal köp under en viss tid



Segmentera händelser mellan olika datum


I detta segment samlar vi in kunderna som har lagt en order mellan de aktuella datumen, 2023-02-13 -  2023-02-28 enligt exemplet nedan. När segmentet är skapat kan du lägga till det i din Kampanj, Automation eller Journey. 


  1. Matcha 'Alla'
  2. I första fältet väljer du 'Order Date', i mittenfältet 'är större eller lika med', och i sista fältet väljer du vilket startdatum detta segment ska ha
  3. Sen vill du lägga till en '+ Ny regel´
  4. I första fältet väljer du 'Order Date' igen, i mittenfältet 'är mindre eller lika med', och sedan väljer du ditt slutdatum
  5. Klicka sedan på 'Spara och synka'





Segmentera på aktivitet


Med aktivitet innebär när någon kund/medlem antingen öppnat eller klickat i en kampanj. Segmentet fångar upp kunder med aktivitet från 365 dagar och bakåt. Det styrs sedan dynamiskt efter +365 dagars inaktivitet per respektive kund. När segmentet är skapat kan du lägga till det i din Kampanj, Automation eller Journey. 


  1. Matcha 'Alla'
  2. I första fältet väljer du 'Aktivitet', i mittenfältet 'minst antal dagar sedan', och i sista fältet skriver du in antal dagar
  3. Klicka 'Spara och synka'



Segmentera på språk


Här går vi genom om du vill segmentera upp dina medlemmar om du exempelvis är ett bolag som är internationellt och behöver skicka ut kommunikation på olika språk. I detta exempel segmenterade vi på svensktalande kunder. När segmentet är skapat kan du lägga till det i din Kampanj, Automation eller Journey. 


  1. Matcha 'Alla'
  2. I första fältet väljer du 'Språk', i nästa fält 'är lika med'. I sista fältet väljer du vilket språk du vill sortera ut, i detta fall valde vi 'Swedish'
  3. Spara och synka




Segmentera på öppnad/klickad Kampanj, Automation och Journey


Genom att skapa segment som är baserat på medlemmarnas aktiviteter kan du personalisera utskick efter deras öppningsvilja eller utifrån vilken typ av länkar de har klickat på. Det förbättrar möjligheterna till segmentering och ligger till grund för mer effektiva utskick och välriktade budskap. 


  1. Matcha 'Alla'
  2. I det första fältet väljer du antingen Kampanj, Automation eller Journey som du vill segmentera på. Sen väljer du vilken Kampanj, Automation eller Journey. Efter det ska du välja 'medlemmen har' eller 'inte har', öppnat, mottagit eller klickat på länk. I sista fältet väljer du antal dagar
  3. Spara och synka




Segmentera på antal ordrar


I detta exempel kommer vi att visa hur man segmenterar ut de medlemmar som gjort mellan två till fem ordrar på din e-handel. Om du vill sätta upp detta segment kan du självklart välja antal ordar till vilken siffra du vill. När segmentet är skapat kan du lägga till det i din Kampanj, Automation eller Journey. 


  1. Matcha 'Alla'
  2. Klicka i 'Historisk data'
  3. Sedan på '+ Nytt antal'
  4. I första fältet väljer du "OrderNummer", i mittenfältet "är större eller lika med", och sista fältet väljer du första antal ordar du vill segmentera på, som i detta fall är 2.
  5. Klicka '+ Ny regel'
  6. I första fältet väljer du "OrderNummer", i mittenfältet "är mindre eller lika med", och sista fältet väljer du max antal ordar du vill segmentera på, som i detta fall är 5.
  7. Spara och synka




Segmentera efter beloppsgräns


I detta exempel kommer vi att visa hur man segmenterar ut de medlemmar som gjort mer ordar som är över 500kr. Om du vill sätta upp denna segmentering kan du självklart välja beloppet själv till vilken siffra du vill. När segmentet är skapat kan du lägga till det i din Kampanj, Automation eller Journey. 


  1. Matcha 'Alla'
  2. Klicka i 'Historisk data'
  3. Välj '+ Ny summering'
  4. I första fältet väljer du "Subtotal order", i mittenfältet "är större eller lika med", och sist väljer du belopp, i detta fall 500kr. 
  5. Spara och synka




Segmentera på antal köp under en viss tid


I detta exempel kommer vi att visa hur man segmenterar ut de medlemmar som handlat minst 5 gånger senaste året. Detta är ett bra sätt att segmentera ut dina lojala kunder. Du kan såklart ändra antal ordrar samt vilket tidsspann du vill titta på.


  1. Matcha 'Alla
  2. Klicka i 'Historisk data'
  3. Välj '+ Nytt antal'
  4. I första fältet väljer du 'Order ID', i mittenfältet 'är större eller lika med', och sist väljer du 5
  5. Välj ny regel. Sedan Order Date maximalt antal dagar sedan = 365
  6. Spara och synka




Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov

Andra sätt att få hjälp

Anmäl dig till vårt nästa webinar

Gratis

Upptäck hemligheterna bakom tillväxt genom engagerande marknadsföring.

Kontakta oss för att boka en Workshop

Upptäck hur du kan öka digital engagemang och tillväxt genom en personlig genomgång av Rule

Hittade du inte det du sökte?

Ingen fara, kontakta vår support om eventuella frågor!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag samtycker till att ta emot Rules nyhetsbrev i enlighet med integritetspolicyn.